28. septembra 2025
Nedeľa 16.. týždňa po Päťdesiatnici.
Náš prepodobný otec a vyznávač Charitón – polyelejný sviatok bez bdenia.
Svätý Václav, český knieža.
Zbor prepodobných pečerských otcov, ktorí odpočívajú v blízkych jaskyniach prepodobného Antona.
Blažený hieromučeník Nykyta Budka, prvý ukrajinský biskup Kanady (UGKC)
Apoštol na liturgii: 188. začalo (2 Kor 9, 6 – 11) = radové čítanie, a 176. začalo (2 Kor 4, 6 – 15) = svätému Charitónovi.
Evanjelium na liturgii: Mt 105. zašalo (25, 14- 30) = radové čítanie, a Lk 24. začalo (6, 17 – 23a) = svätému Charitónovi.
Čítanie zo svätého Evanjelia podľa Matúša (Mt 25, 14 – 30)
Bude to tak, ako keď sa istý človek chystal na cestu. Zavolal si sluhov a zveril im svoj majetok: jednému dal päť talentov, druhému dva a ďalšiemu jeden, každému podľa jeho schopností, a odcestoval. Ten, čo dostal päť talentov, hneď šiel, obchodoval s nimi a získal ďalších päť. Podobne aj ten, čo dostal dva, získal ďalšie dva. Ale ten, čo dostal jeden, šiel, vykopal jamu a peniaze svojho pána ukryl. Po dlhom čase sa pán tých sluhov vrátil a začal s nimi účtovať. Predstúpil ten, čo dostal päť talentov, priniesol ďalších päť talentov a vravel: »Pane, päť talentov si mi odovzdal a hľa, ďalších päť som získal.« Jeho pán mu povedal: »Správne, dobrý a verný sluha; bol si verný nad málom, ustanovím ťa nad mnohým: vojdi do radosti svojho pána.« Predstúpil ten, čo dostal dva talenty, a vravel: »Pane, dva talenty si mi odovzdal a hľa, získal som ďalšie dva.« Jeho pán mu povedal: »Správne, dobrý a verný sluha; bol si verný nad málom, ustanovím ťa nad mnohým: vojdi do radosti svojho pána.« Predstúpil aj ten, čo dostal jeden talent, a hovoril: »Pane, viem, že si tvrdý človek: žneš, kde si nesial, a zbieraš, kde si nerozsýpal. Bál som sa, a preto som išiel a ukryl tvoj talent v zemi. Hľa, tu máš, čo je tvoje.« Jeho pán mu povedal: »Zlý a lenivý sluha! Vedel si, že žnem, kde som nesial, a zbieram, kde som nerozsýpal? Mal si teda moje peniaze dať peňazomencom a ja by som si bol po návrate vybral, čo je moje, aj s úrokmi. Vezmite mu talent a dajte ho tomu, čo má desať talentov. Lebo každému, kto má, ešte sa pridá a bude mať hojne. Ale kto nemá, tomu sa vezme aj to, čo má. A neužitočného sluhu vyhoďte von do tmy; tam bude plač a škrípanie zubami.«
Sláva Isusu Christu! Sláva vo viky!
Statický znamená niečo pevné, stabilné, nemenné, zatiaľ čo dynamický znamená niečo, čo sa mení, s možnosťou rastu. Voľba statického stavu je voľbou zostať v medziach súčasných parametrov. Voľba dynamického stavu je voľbou zmeny formovanej interaktívnymi skúsenosťami.
Ježiš hovorí, že „kráľovstvo nebeské“ je dynamické, nie statické. Dvaja „dobrí a verní“ sluhovia sa zapojili do činnosti, ktorá zvýšila to, čo bolo dané „každému podľa jeho schopností“ – príroda zdokonalená milosťou. „Zlý a lenivý sluha“ sa nezapojil do činnosti vedúcej k rastu, ale sa rozhodol zachovať to, čo už bolo – zamrznuté v čase.
Boh je nemenný, ale Jeho život je ďaleko od statickosti. Je dynamicky tvorivý v najvyššom poriadku vyjadrenia – láske – a volá nás, aby sme sa teraz podieľali na večnom živote s Ním: „Božie kráľovstvo je medzi vami.“ (Lk 17:21)
Vernosť, nie stagnácia, je správnym charakterizovaním Božej nemennosti. Zloba (zlomyseľnosť), o ktorej sa hovorí v prípade „zlého a lenivého“ sluhu, je jeho nedôvera v to, že jeho pán bude verný, keď ho povolá k rizikám zmeny a rastu. Pretože Boh je nemenný a verný, môžeme s Ním riskovať v milujúcej činnosti rastu a zmeny, ktorú nám zveruje. Ale ak toto riziko nepodstúpime, prídeme o účasť na Jeho večnom živote. Keď nás Boh volá na nebezpečnú cestu, už nie je bezpečné zostať tam, kde sme.
Zdroj: 2025 Royal Doors – English Language Resources for Ukrainian Greek Catholics (Canada)
Preklad: Stanislav Gábor