17. júl
Svätá veľkomučenica Marína. Blažený hieromučeník Pavol (Gojdič), prešovský biskup – polyelejný sviatok.
Apoštol: 129. začalo (1 Kor 3, 18 – 23)
Evanjelium: Mt 54. začalo (13, 36b – 43)
Čítanie zo svätého Evanjelia podľa Matúša (Mt 13, 36b – 43)
V tom čase, keď Ježiš vošiel do domu, pristúpili k nemu jeho učeníci a vraveli mu: „Vysvetli nám podobenstvo o kúkoli na roli.“ On im povedal: „Rozsievač dobrého semena je Syn človeka. Roľa je svet. Dobré semeno sú synovia kráľovstva, kúkoľ sú synovia Zlého. Nepriateľ, ktorý ho zasial, je diabol. Žatva je koniec sveta a ženci sú anjeli. Ako teda zbierajú kúkoľ a pália v ohni, tak bude aj na konci sveta: Syn človeka pošle svojich anjelov a vyzbierajú z jeho kráľovstva všetky pohoršenia a tých, čo pášu neprávosť, a hodia ich do ohnivej pece. Tam bude plač a škrípanie zubami. Vtedy sa spravodliví zaskvejú ako slnko v kráľovstve svojho Otca. Kto má uši na počúvanie, nech počúva!“
Sláva Isusu Christu! Sláva vo viky!
Týmto podobenstvom o kúkoli Kristus odhaľuje skrytý zmysel utrpenia v tomto údolí sĺz: svet je roľa, kde vedľa seba rastie dobro i zlo.
Sv. Efrém Sýrsky zdôrazňuje milosrdnú trpezlivosť Boha, ktorý odkladá súd, aby predčasným vykorenením bezbožných nepoškodil aj spravodlivých. Pre Efréma táto trpezlivosť nie je slabosťou, ale súcitom, ktorý dáva čas na pokánie pred nevyhnutnou žatvou, keď anjeli oddelia pšenicu od kúkoľa. Posledný súd je pre Efréma okamihom, keď sa odhalia skryté veci srdca a spravodliví budú odetí do svetla, prejavujúc slávu svojho zjednotenia s Kristom.
Svätý Cyril Alexandrijský sa pripája k tomuto učeniu a zdôrazňuje, že pole symbolizuje celý svet a Syn človeka, ktorý seje, predstavuje Jeho evanjelium hlásané všetkým. Diablova závisť seje skazu, ale Boh necháva oboje rásť až do žatvy, lebo vie, že nakoniec zvíťazí božská spravodlivosť. Ohnivá pec je prirodzeným dôsledkom odcudzenia sa Božiemu svetlu, zatiaľ čo svätí budú vďaka milosti Ducha žiariť ako slnko v Otcovom kráľovstve.
Teofylakt Ochridský podobne interpretuje kúkoľ ako heretikov a hriešnikov, ktorých prítomnosť skúša a posilňuje spravodlivých. Poznamenáva, že oddelenie vykonajú anjeli, nie ľudia, čím sa zabezpečí čistota božského súdu.
Spoločne títo otcovia odhaľujú, že toto podobenstvo je výzvou k pokore, trpezlivosti a vytrvalosti. Súd patrí iba Bohu. Spravodliví musia čakať na Pána a veriť, že nakoniec Kristovo svetlo všetko odhalí a tí, ktorí zostanú verní, budú naveky žiariť Jeho nestvorenou slávou.
Zdroj: 2025 Royal Doors – English Language Resources for Ukrainian Greek Catholics (Canada)
Preklad: Stanislav Gábor