8. apríl 2025
Svätí apoštoli Herodión, Agabus, Rúfus, Asynkrit, Flegont a Hermés
37. deň Veľkého pôstu (Štyridsiatnice).
Šiesta hodinka – Iz 49,6e-10c;
Večiereň – Gn 31,3 – 16; Prísl 21,3 – 21 (22)
Čítanie z Knihy prísloví 21,3 – 21
Pestovať statočnosť a rozvahu
sa väčšmi páči Pánovi ako obeta.
Povýšenecký pohľad a srdce naduté,
čo hriešnici pokladajú (za) svetlo, (je) hriech.
Úsilia príčinlivého (vedú ho) vždy k zisku,
lež každého, kto by rád rýchlo nahonobiť, (vedú) k veľkej chudobe.
Poklady, vyzískané lživým jazykom,
sú ako rozoviata para, ako slučky, (ktoré nastrojila) smrť.
Násilie bezbožných strhne aj ich (samých),
lebo sa vzpierali konať podľa práva.
Krivolaká je cesta muža, obťaženého vinou,
ale kto je čistý, správny (je aj) jeho čin.
Lepšie je bývať v kútiku na streche,
ako s hašterivou ženou v jednom dome pospolu.
Duša tyrana žiada zlé,
jeho blížny nenájde v jeho očiach zľutovanie.
Keď trescú posmievača, prostomyseľný múdrie,
keď poučujú múdreho, rozširuje si vedomosť.
Spravodlivý pozoruje dom nespravodlivého,
do akej záhuby sa rútia bezbožní.
Kto si ucho zapcháva, keď sa bedár krikom (ozýva),
bude (raz) volať tiež, ale vyslyšaný nebude.
Dar potajomky daný krotí hnev
a podarúnok za ňadrami prudkú zlosť.
Spravodlivého napĺňa radosť, keď (vidí) súdiť spravodlivo,
hrôza však tých, čo pášu neprávosť.
Človek, čo zblúdil z cesty múdrosti,
(čoskoro) bude v ríši mŕtvych spočívať.
Kto rád má radovánky, bude biedu trieť,
nezbohatne, kto víno rád a olej (voňavý).
Výkupným za spravodlivého (býva) ničomník
a vierolomník (nastupuje) na miesto statočných.
Lepšie je bývať na pustatine,
ako s hašterivou ženou mrzutosť.
V príbytku múdreho (je) vzácny poklad a (takisto) olej (voňavý),
pochabý človek ho však premrhá.
Kto sa usiluje o statočnosť a milosrdenstvo,
nachádza život, (statočnosť) a česť.
(Múdry vystúpi do mesta hrdinov
a zborí baštu, ktorá budila v nich dôveru.)
Sláva Isusu Christu! Sláva vo viky!
„Pestovať statočnosť a rozvahu sa väčšmi páči Pánovi ako obeta.“
V šiestom týždni pôstu sa možno cítime vyčerpaní. Pôst sa stáva ťažším, modlitby dlhšími a niekedy sme v pokušení zvyšok len tak preletieť. Tento verš nás však nenásilne volá späť k podstate cesty: Pánovi sa viac páči spravodlivosť (statočnosť) a pravda (rozvaha) než obety.
Cirkev nás učí, že spravodlivosť je jednou zo všeobecných čností Múdrosti – tej božskej Pani, ktorá nás volá, nech sme kdekoľvek, a ktorá sa usídli u tých, ktorí milujú Boha. Keď žijeme spravodlivo a hovoríme pravdu s láskou, slobodne sa hýbeme s milosťou Múdrosti. Nie sú to len morálne činy – sú to znaky toho, že sa učíme žiť podľa srdca.
Tento úryvok z Knihy prísloví stavia do protikladu pyšných a pokorných, spravodlivých a ľstivých (nečestných). Vyzýva nás, aby sme skúmali sami seba: stávam sa trpezlivejším, pravdivejším, štedrejším? Alebo len žijem a robím to, čo mám?
Najviac vyniká tento verš: Kto sa usiluje o statočnosť a milosrdenstvo, nachádza život, (statočnosť) a česť. Pôstne obdobie je týmto úsilím. Nejde o to, aby sme boli dokonalí. Ide o to, aby sme kráčali správnym smerom – smerom k Pánovi, s Múdrosťou ako našou spoločníčkou.
Takže pokračujme ďalej. Prosme o srdce, ktoré miluje to, čo je správne. Nech nám náš pôst pomôže stať sa láskavejšími. Nech nám naše modlitby pomôžu hovoriť pravdu vľúdnejšie. A nech rastieme v Múdrosti – nielen v poznaní, ale aj v spôsobe, akým žijeme a milujeme.
Pane, daj nám milosť kráčať v spravodlivosti a pravde, vedení Tvojou Múdrosťou a formovaní Tvojím milosrdenstvom.
Zdroj: 2025 Royal Doors –English Language Resources for Ukrainian Greek Catholics (Canada)
Preklad: Stanislav Gábor