18. december 2025:
Svätý mučeník Sebastián a jeho spoločníci.
Pôst pred Narodením – Filipovka
Apoštol: 326. začalo (Hebr 10,35 – 11,7)
Evanjelium: Mk 39. začalo (9, 10 – 16)
Čítanie zo svätého Evanjelia podľa Marka (Mk 9, 10 – 16)
V tom čase si učeníci zapamätali Ježišovo slovo a jeden druhého sa vypytovali, čo znamená „vstať z mŕtvych”. A pýtali sa ho: „Prečo teda zákonníci hovoria, že najprv musí prísť Eliáš?” On im povedal: „Áno, najprv príde Eliáš a všetko obnoví. Ale prečo je o Synovi človeka napísané, že bude veľa trpieť a že ním opovrhnú? No hovorím vám: Eliáš už prišiel a urobili s ním, čo chceli, ako je o ňom napísané.” Keď prišiel k učeníkom, videl okolo nich veľký zástup a zákonníkov, ako sa s nimi hádajú. A všetok ľud, len čo ho zazrel, užasol. Bežali k nemu a pozdravovali ho. On sa ich opýtal: „O čom sa s nimi hádate?”
Sláva Isusu Christu! Sláva vo viky!
Dnešné čítanie z evanjelia nasleduje bezprostredne po Markovom rozprávaní o Premenení. Opäť sa pripájame k učeníkom, ktorí čakali na úpätí hory Tábor, kým Ježiš spolu s Petrom, Jakubom a Jánom vystúpili na horu. Podobne ako títo učeníci, aj my sme v období čakania. Čakáme na blížiace sa slávenie Narodenia Krista, ktoré sa uskutoční už o pár dní.
V evanjeliu čítame: Keď prišiel k učeníkom, videl okolo nich veľký zástup a zákonníkov, ako sa s nimi hádajú. Keď ho uvideli, všetci ľudia sa veľmi divili a bežali k nemu, aby ho pozdravili. On sa spýtal zákonníkov: „O čom sa s nimi hádate?“ (Mk 9, 14 – 16).
Keď sa blížime k posledným dňom pôstu pred Narodením Pána a vstúpili sme do formálneho obdobia pred sviatkom, mali by sme si položiť tú istú otázku: O čom diskutujeme?
Je veľmi ľahké podľahnúť duchu uponáhľanosti, zaneprázdnenosti, veď je ešte toľko vecí, ktoré treba urobiť, a času je vždy málo. Sú naše rozhovory len o úlohách, ktoré ešte treba urobiť, aby sme sa pripravili na Vianoce? O dekoráciách, ktoré treba zavesiť, darčekoch, ktoré treba zabaliť, jedle, ktoré treba pripraviť? Ak áno, možno by sme sa mohli pokúsiť zastaviť a uprostred zhonu tohto obdobia nájsť si čas a priestor na zamyslenie sa nad veľkým tajomstvom, ktoré sa chystáme osláviť – že Boh je s nami, a zjavuje sa svetu.
Svätý Atanáz Veľký to vyjadruje takto: Slovo teda vo svojej milujúcej dobrotivosti navštevuje zem, ktorú nikdy naozaj neopustilo. Vidí zlo a ľutuje ľudstvo, a prijíma telo podobné nášmu. To si pripravuje v lone čistej a nepoškvrnenej panny a osobne si ho prisvojuje. Toto telo obetovalo Otcovi ako obetu za všetkých, aby bola zničená smrť; a touto obeťou nám [Slovo] vrátilo neporušiteľnosť a svojím vzkriesením navždy zrušilo smrť. (O vtelení, 8).
V tomto kontexte môžeme pochopiť, že pieseň svätých anjelov, ktorú čoskoro zaspievame: „Pokoj na zemi, dobrá vôľa medzi ľuďmi“, je viac ako len pozdrav na pohľadnici. Je to opis skutočnosti, ktorá vošla do sveta v osobe Krista – a čoskoro bude odhalená ľuďom. On je pokoj na zemi. Jeho prítomnosť je Božia dobrá vôľa voči ľuďom. „Vianočný čas“ je viac ako ročné obdobie – je to Božie dielo vykúpenia celého času – premeny času tohto sveta na večnosť budúceho veku.
Zdroj: 2025 Royal Doors – English Language Resources for Ukrainian Greek Catholics (Canada)
Preklad: Stanislav Gábor