20. november 2025:
Štvrtok 24. (26.) týždňa po Päťdesiatnici.
Naša prepodobná matka Jozafáta Hordaševská. Náš prepodobný otec Gregor Dekapolita. Náš otec svätý Proklos, konštantínopolský arcibiskup.Blažený hieromučeník Jozafat Kocylovskij, biskup Przemyśla.
Predsviatok Vstupu presvätej Bohorodičky do chrámu. Pôst pred Narodením – Filipovka.
Apoštol na liturgii: 283. začalo (1 Tim 3, 1 – 13) = radové čítanie z tohto dňa;
Evanjelium na liturgii: Lk 80. začalo (16, 1 – 9) = radové čítanie z tohto dňa;
Čítanie zo svätého Evanjelia podľa Lukáša (Lk 16, 1 – 9)
Pán povedal toto podobenstvo: „Bol istý bohatý človek, ktorý mal správcu, a toho obžalovali u neho, že mu rozhadzuje majetok. Zavolal si ho a povedal mu: ‚Čo to počúvam o tebe? Vydaj počet zo svojho šafárenia, lebo už nemôžeš ďalej šafáriť.’ Správca si povedal: ‚Čo budem robiť, keď ma môj pán zbavuje správcovstva? Kopať nevládzem, žobrať sa hanbím. Viem, čo urobím, aby ma niekde prijali do domu, keď ma zbavia správcovstva.’ Zavolal si po jednom dlžníkov svojho pána a vravel prvému: ‚Koľko dlhuješ môjmu pánovi?’ On povedal: ‚Sto batov oleja.’ Vravel mu: ‚Tu máš svoj úpis, rýchlo si sadni a napíš päťdesiat.’ Potom povedal inému: ‚A ty koľko dlhuješ?’ On vravel: ‚Sto meríc pšenice.’ Vravel mu: ‚Tu máš svoj úpis a napíš osemdesiat.’ A pán pochválil nepoctivého správcu, že si opatrne počínal. Lebo synovia tohto sveta sú voči sebe navzájom predvídavejší ako synovia svetla. Aj ja vám hovorím: Robte si priateľov z nespravodlivej mamony, aby vás, až sa pominie, prijali do večných príbytkov.
Sláva Isusu Christu! Sláva vo viky!
Ježiš nám predkladá podobenstvo o „nepoctivom správcovi“. V podobenstve správca zjavne podvádza svojho pána tým, že upravuje účty svojich dlžníkov. Pre tých z nás, ktorí majú prísny zmysel pre spravodlivosť, môže byť znepokojujúce čítať, že náš Pán podľa všetkého chváli nečestné konanie správcu: „Pán pochválil nepoctivého správcu, že si opatrne počínal“.
Toto podobenstvo spochybňuje naše ľudské chápanie spravodlivosti a možno nás vyzýva, aby sme zvážili božiu ekonomiku, v ktorej sa milosrdenstvo a láska spájajú so zodpovednosťou. Správca, ktorý predpokladá súdny proces, koná nie preto, aby unikol spravodlivosti, ale aby si zabezpečil budúcnosť nad rámec svojej súčasnej situácie. Podobne, Božia spravodlivosť nie je len o náhrade škody, ale skôr o obnovení.
Origenes, spisovateľ ranej Cirkvi, píše: „[Správca] hovorí dlžníkovi: ‚Vezmi si svoj účet, posaď sa a napíš osemdesiat‘… Z toho je zrejmé, že dokumenty hriechu sú naše, ale Boh píše dokumenty spravodlivosti.“ Všetci sme dlžníci, zaťažení dlhom našich hriechov, ktorý podľa prísnej spravodlivosti nikdy nemôžeme splatiť. Ale tak ako nepoctivý správca nečestne zabezpečuje svoju budúcnosť, Kristus, náš Boh, nespravodlivo vymaže dlh našich hriechov a premení náš úpis na prostriedok večnej istoty. Ako pokračuje Origenes: „Všimnite si, že vždy, keď ste pristúpili ku Kristovmu krížu a milosti krstu, váš rukopis je pripevnený ku krížu a vymazaný v prameni krstu. Neprepisujte potom to, čo bolo vymazané, ani neopravujte to, čo bolo zničené (Homília 13 na Genesis).
To nie je spravodlivosť v prísnom zmysle slova. Taká spravodlivosť by vyžadovala presné odškodnenie. Ale to nie je Božia spravodlivosť. Božia spravodlivosť sa prejavila a zjavuje v Kristovom kríži, nástroji nespravodlivosti. Na kríži bol pribitý a vysmievaný jediný bezhriešny, a potom bol pochovaný v požičanom hrobe. Okrem toho zostúpil do podsvetia, kam predtým nikto bez hriechu nešiel. Kríž sa sám premenil a stal sa nie nástrojom nespravodlivosti a smrti, ale zbraňou vzkriesenia a života. Vzkriesenie robí to, čo žiadna suma, trest ani odplata nikdy nedokážu. Robí to, čo bolo zlé, dobrým.
V tomto príbehu sme teda vedení k pochopeniu hlbokej pravdy: Božia spravodlivosť, tajomná a premieňajúca, nezapadá do ľudských právnych štruktúr. Povzbudzuje nás, aby sme prijali paradoxy a uznali, že v tom, čo sa zdá nespravodlivé, môže pôsobiť Boží plán vykúpenia, ktorý tká príbeh milosrdenstva a obnovy nad rámec nášho chápania.
Zdroj: 2025 Royal Doors – English Language Resources for Ukrainian Greek Catholics (Canada)
Preklad: Stanislav Gábor