31. marec 2025
Náš prepodobný otec Hypatios, gangriansky biskup.
29. deň Veľkého pôstu (Štyridsiatnice).
Šiesta hodinka: Iz 37,33 – 38,6
Večiereň: Gn 13, 12 – 18; Prís 14,27 – 15,4
Čítanie z Knihy prísloví 14, 27 – 15, 4
Bázeň pred Pánom je zdrojom života,
aby sa vyhlo slučkám, (ktoré nastrojila) smrť.
V množstve ľudu (väzí) honosenie kráľovo
a v malom počte ľudí vladárova záhuba.
Trpezlivý (má) veľa rozumu,
prchký však vyvádza (priam) bláznovstvo.
Pokojná myseľ (značí) život pre telo,
náruživosť je však (ako) hnis, čo sa vŕta do kostí.
Utlačovateľ núdzneho sa rúha jeho Tvorcovi,
ale ctí ho ten, kto sa nad bedárom zmilúva.
Bezbožný zhynie svojou (vlastnou) zlobou,
spravodlivý sa však upevňuje svojou bezúhonnosťou.
Múdrosť odpočíva v srdci rozvážneho (človeka),
(rovnako) sa však prejavuje, čo je vnútri pochábľov.
Spravodlivosť dvíha národ,
hriech je však hanbou národov.
Kráľova priazeň (sa dostáva) rozumnému sluhovi,
ničomníka však stíha jeho hnev.
Vľúdna odpoveď krotí hnev,
urážlivé slovo vzbudzuje však zlosť.
Jazyk múdrych je pre vedomosť ozdobou,
ale ústa bláznov chrlia bláznovstvá.
Na všetkých miestach (vidia) oči Pánove,
čo pozerajú na dobrých i zlých.
Lahodnosť jazyka je stromom života,
ale poraňuje dušu, keď je nerestný.
Sláva Isusu Christu! Sláva vo viky!
Vo svete je veľa hnevu. Všimnime si, aké rozdelenie vládne v spoločnosti. Pozrime sa na jedovatú kritiku, ktorú medzi sebou šíria politickí protivníci. Pri spovedi pomerne často počúvam zmienku o hneve. Hnev je uvedený ako jedna z ôsmich zlých myšlienok. A tu, ku koncu tohto čítania, sa spomína hnev a zlosť.
Zamyslime sa nad týmto úryvkom od mnícha Abbu Evagria:
Hnev je od prírody určený na vedenie vojny s démonmi a na boj s každou hriešnou rozkošou. Preto nás anjeli, vzbudzujúc v nás duchovné potešenie a dávajúc nám zakúsiť jej blahodarnosť, nabádajú, aby sme svoj hnev nasmerovali proti démonom. Démoni nás však zvádzajú k svetským žiadostiam a nútia nás používať hnev na boj s ľuďmi, čo je proti prirodzenosti, aby sa takto otupená a zatemnená myseľ stala zradcom čností.
Takéto chápanie odhaľuje, že hnev nie je vždy zlý. V skutočnosti môže byť zdravým spôsobom zameraný proti démonom a zlu. A moderná psychológia naznačuje, že hnev nás môže nasmerovať k niečomu, na čom nám veľmi záleží, alebo k veľkému strachu, ktorý si možno vedome neuvedomujeme.
Hnev nás však môže viesť aj k ničeniu, deštrukcii. Môže nás viesť k tomu, aby sme chceli alebo dokonca spôsobili škodu inej osobe. Môže nás viesť k tomu, aby sme vo svojom srdci podnecovali horkosť, odpor a zlosť. Rozhnevané srdce nás povedie k tomu, že budeme robiť alebo hovoriť veci, ktoré podporia hnev v srdciach druhých – a reťaz bolesti pokračuje.
Aký je teda liek?
Iný púštny otec by povedal: „Modlitba je semenom miernosti a neprítomnosti hnevu.“ Modlitba, čítanie Písma, spev žalmov – to všetko povedie k rozkvetu miernosti a neprítomnosti hnevu. A keď pracujeme a rastieme smerom k tomuto cieľu, dbajme aj na slová Knihy prísloví a strážme si svoj jazyk, aby sme nepodľahli pokušeniu použiť ostré (urážlivé) slovo.
Zdroj: 2025 Royal Doors – English Language Resources for Ukrainian Greek Catholics (Canada)
Preklad: Stanislav Gábor