Tretie nájdenie úctyhodnej hlavy sv. proroka, Predchodcu a Krstiteľa Jána
25. mája si Gréckokatolícka cirkev pripomína udalosť tretieho nájdenia úctyhodnej hlavy svätého proroka, predchodcu a krstiteľa Jána.
Podľa tradície sa Jánova hlava nachádzala po druhom nájdení v roku 452 na rozličných miestach. Počas obrazoboreckého sporu v Byzantskej ríši ju znova ukryli na neznámom mieste. K tretiemu nájdeniu hlavy Jána Krstiteľa došlo v roku 850. Podobne ako pri druhom nájdení vzácnu relikviu preniesli slávnostne do Konštantínopolu.
Svätý hieromučeník Terapont, cyperský biskup
Keď si Gréckokatolícka cirkev pripomína udalosť tretieho nájdenia úctyhodnej hlavy svätého Jána Krstiteľa, pamätá aj na cyperského biskupa Teraponta. Jeho meno má grécky pôvod a znamená „služobník“.
Terapont patrí na gréckych ostrovoch, obzvlášť na Cypre, k veľmi uctievaným svätcom. Nevieme presne kedy žil. Podľa životopisnej legendy, bol Terapont mníchom a neskôr aj biskupom na Cypre. Vraj za čias Diokleciána zomrel ako mučeník. Keď ostrov sužovali Saracéni, preniesli Terapontove pozostatky do Konštantínopolu. Počas cesty začalo z relikvií vytekať sväté myro.
Z miest úcty má mimoriadny význam Chrám svätého Teraponta v Mytilénach, hlavnom meste ostrova Lesbos.
Svätého Teraponta na východe vzývajú ako pomocníka chorých a zomierajúcich.
(Svätý hieromučeník Urban, rímsky pápež)
Jeho meno má latinský pôvod a znamená „mešťan“.
Urban bol Rimanom. Rímskym biskupom sa stal v roku 222. Počas jeho spravovania rímskej cirkvi pokračovala schizma s Hippolitom Rímskym. Viac o jeho pontifikáte nie je známe. Správy o mučeníctve, nariadenie používať posvätné nádoby len zo striebra, ako aj list adresovaný všetkým kresťanom, sa v súčasnosti považujú za nepravé.
K chybám došlo zrejme kvôli nesprávnym údajom z Liber Pontificalis, ktoré sa sčasti opierajú o životopisnú legendu svätej Cecílie, ako aj spisu o Urbanovom mučeníctve, ktorý vznikol až po 9. storočí.
Rímsky pápež Urban zomrel v roku 230. Pochovali ho zrejme na cintoríne Callista.
V umení sa znázorňuje s holubicou a mečom.
Väčšina chrámov svätého Urbana vznikla v čase pápežov Urbana II. a Urbana V., ktorí oživili spomienku na dnešného svätca.
Vysielané Rádiom Lumen
Podľa www.glaubenszeugen.de a BBKL spracoval Ján Sabol