Počas tohto týždňa sa číta príbeh o potope a o tom, ako sa Noe zachránil v arche. Je to predobraz nášho krstu, ktorým sme boli zachránení od hriechu skrze vodu – znak smrti hriechu, aby sme žili v Bohu. V stredu a štvrtok a piatok tohto týždňa sa slúži Liturgia vopred posvätených darov.
Pondelok, 5. marec 2012
Pondelok tretieho týždňa Veľkého pôstu – 15. deň Štyridsiatnice. Svätý mučeník Konón.
Toto je plne aliturgický deň.
Šiesta hodinka. Parémia: Iz 8, 13 – 9, 6(7) = z daného dňa.
Večiereň. Parémie: Gn 6, 9b – 22; Prís 8, 1 – 21 = obidve z daného dňa.
Utorok, 6. marec 2012
Utorok tretieho týždňa Veľkého pôstu – 16. deň Štyridsiatnice. Štyridsiati dvaja svätí mučeníci z Amoria.
Toto je plne aliturgický deň.
Šiesta hodinka. Parémia: Iz 9,8(9) – 10,4 = z daného dňa.
Večiereň. Parémie: Gn 7, 1 – 5; Prís 8,32 – 9,11 = obidve z daného dňa.
Streda, 7. marec 2012
Streda tretieho týždňa Veľkého pôstu – 17. deň Štyridsiatnice. Svätí hieromučeníci, ktorí boli biskupmi v Chersone: Bazil, Efrém, Kapitón, Eugen, Aiterios a ďalší.
Toto je čiastočne aliturgický deň.
Šiesta hodinka. Parémia: Iz 10, 12 – 20 = z daného dňa.
Liturgia vopred posvätených darov (LVPD). Parémie: Gn 7, 6 – 9; Prís 9, 12 – 18 = obidve z daného dňa.
Štvrtok, 8. marec 2012
Štvrtok tretieho týždňa Veľkého pôstu – 18. deň Štyridsiatnice. Náš prepodobný otec a vyznávač Teofylakt, nikomédijský biskup.
Toto je čiastočne aliturgický deň.
Šiesta hodinka. Parémia: Iz 11,10 – 12,2 = z daného dňa.
Liturgia vopred posvätených darov (LVPD). Parémie: Gn 7,11 – 8,3; Prís 10, 1 – 22 = obidve z daného dňa, ako aj Iz 43, 9 – 14b; Múd 3, 1 – 9; Múd 5,15(16) – 6,3(4)b = sebastejským mučeníkom.
Piatok, 9. marec 2012
Piatok tretieho týždňa Veľkého pôstu – 19. deň Štyridsiatnice. Štyridsiati svätí mučeníci umučení v Sebastejskom jazere – polyelejný sviatok bez bdenia..
Toto je čiastočne aliturgický deň.
Šiesta hodinka. Parémia: Iz 13, 2 – 13 = z daného dňa.
Liturgia vopred posvätených darov (LVPD). Parémie: Gn 8, 4 – 21; Prís 10,31 – 11,12 = obidve z daného dňa.
Apoštol: 331. začalo (Hebr 12, 1 – 10) = sebastejským mučeníkom.
Evanjelium: Mt 80. začalo (20, 1 – 16) = sebastejským mučeníkom.
Sobota, 10. marec 2012
Sobota tretieho týždňa Veľkého pôstu – Tretia zádušná sobota – 20. deň Štyridsiatnice. (Svätý mučeník Kodrat a spoločníci.)
Božská liturgia sv. Jána Zlatoústeho. Apoštol: 325. začalo (Hebr 10, 32 – 38a) = radové čítanie, a 270. začalo (1 Sol 4, 13 – 17) = o zosnulých.
Evanjelium: Mk 8. začalo (2, 14 – 17) = radové čítanie, a Jn 16. začalo (5, 24 – 30) = o zosnulých.
Nedeľa, 11. marec 2012
NEDEĽA TRETIEHO TÝŽDŇA VEĽKÉHO PÔSTU – KRÍŽUPOKLONNÁ – 21. deň Štyridsiatnice.
6. hlas, 6. utierňové evanjelium.
Utiereň. Evanjelium: Lk 114. začalo (24, 36 – 53) = radové o zmŕtvychvstaní.
Božská liturgia sv. Bazila Veľkého. Apoštol: 311. začalo (Hebr 4,14 – 5,6) = z Krížupoklonnej nedele.
Evanjelium: Mk 37. začalo (8,34b – 9,1) = z Krížupoklonnej nedele.
Liturgická poznámka. V tretiu nedeľu Štyridsiatnice si Východná cirkev osobitným spôsobom uctieva víťazný, vznešený a životodarný Kristov Kríž ako symbol víťazstva.
Na túto nedeľu sa ozdobuje kríž kvetmi alebo vencom z krušpánu vždyzeleného. Na utierni nedele sa z prestola pozdvihnutý kríž slávnostným spôsobom, v procesii s dvoma sviečkami, počas spevu Sláva Bohu na výsostiach vynáša severnými dverami pred ikonostas a potom sa prináša do stredu chrámu na tetrapód. Potom sa kríž zo štyroch strán incenzuje kadidlom a spieva sa tropár krížu: Spasi Hospodi ľudy tvoja/Spas ľud svoj Pane. Veriaci prichádzajú uctiť si kríž, zatiaľ čo sa spievajú stichiry. Kríž je k úcte vystavený celý týždeň. Veriaci si počas bohoslužieb prichádzajú uctiť kríž bozkom a hlbokou poklonou.
Liturgia tejto nedele neopisuje kríž ako symbol utrpenia, trestu, či poníženia, no predstavuje ho ako symbol radosti, symbol víťazstva a triumfu, ktorý sa završuje v deň Vzkriesenia. Cirkevní otcovia v ňom vidia nanovo strom života, ten strom, ktorý bol v strede raja Eden, strom nesmrteľnosti; nazývajú ho – nepremožiteľná zbraň, víťazstvo kráľov, sláva kňazov, sláva mučeníkov, rajská brána, záchrana veriacich, okrasa spravodlivých.
Krížupoklonná nedeľa učí kresťanov chápať význam Pánovho kríža ako aj kríža v ich živote.
Spracoval: o. Marcel Gajdoš; Poznámka (Stanislav Gábor)