Home Zo života eparchie Púť bratislavskej epachie do Šaštína v Roku Sedembolestnej up date

Púť bratislavskej epachie do Šaštína v Roku Sedembolestnej up date

by Stano Gabor
0 comment

rspm_2014_logo_small_transparentneRok Sedembolestnej Panny Márie si osobitným spôsobom uctili aj gréckokatolíci bratislavskej eparchie, ktorí sa zišli v hojnom počte do národnej baziliky v Šaštíne, v sobotu 28. júna 2014, keď východná Cirkev slávi sviatok Presvätej Bohorodičky Spolutrpiteľky. Pridali sa k nim aj gréckokatolíci z niektorých farností z prešovskej i košickej eparchie (z filiálky Trnkov farnosť Okružná, z Dlhého Klčova a z Trebišova), ktorí si pod vedením svojich otcov duchovných konali na tento sviatok farské púte do šaštínskej baziliky v jubilejnom mariánskom roku.

Tradícia eparchiálnych pútí do Šaštína sa začala písať v roku 2009, keď vladyka Peter (Rusnák), po vzájomnej dohode s miestnym arcibiskupom Mons. Stanislavom Zvolenským a otcami saleziánmi, vyhlásil Baziliku Sedembolestnej Panny Márie v Šaštíne za pútnické miesto bratislavskej eparchie s pravidelnou každoročnou púťou na deň Spolutrpiacej Bohorodičky (vždy v sobotu po sviatku Najsladšieho Pána, Boha a Spasiteľa Ježiša Krista, Milujúceho ľudí).

Tohtoročná púť sa začala starobylou mariánskou modlitbou Akatistu v slovenskom jazyku, ktorú pred ikonou Spolutrpiacej Bohorodičky viedol o. Rastislav Čižik z Bratislavy a o. Patrik Székely z Dlhého Klčova, kantoroval prof. Daniel Škovieru. Veriaci mohli pristúpiť aj k sviatosti zmierenia, ako býva na púti zvykom.

Archijerejskú božskú liturgiu cirkevnej slovančine, ktorej predsedal bratislavský eparcha vladyka Peter (Rusnák) koncelebrovalo 16 kňazov, asistovali bohoslovci a miništranti. Liturgické slávenie svojím nádherným spevom sprevádzal Katedrálny zbor Kyrillomethodeon pod vedením dirigenta Ladislava Sabolčáka.

V úvode bohoslužby pútnikov privítal správca baziliky don Ján Cverčko SDB a generálny vikár bratislavskej eparchie, mitrátny protojerej o. Vladimír Skyba.

Homília

Vo svojej homílii vladyka poukázal na to, že v dlhých dejinách ľudstva sa mnohé filozofické školy, ako napr. stoici či epikurejci pokúšali nájsť odpoveď na zmysel utrpenia, dať nejaké návody na riešenie utrpenia a kríža. Všetky ich odpovede však boli falošné. Jediné jedno pravdivé riešenie priniesol Ježiš Kristus: a to je Boží život v nás a Božia láska pre človeka, i v utrpení. A toto dáva len Boh.

Podľa eparchu práve v ťažkých chvíľach života nám zaznievajú slová z evanjelia: Hľa tvoja matka! Hľa tvoje dieťa!. „Preto sme prišli sem do Šaštína, by sme si obnovili našu vieru. Nie cez nejaké intelektuálne poznanie, ale aby sme prosili o lásku, aby sme zbabelo neutekali v tých chvíľach, keď je nám ťažko. Aby sme nezapreli vieru v utrpení a v kríži. Ale naopak, aby nám kríž pomohol vystúpiť o stupeň vyššie, tam, kde sa svet nedostane, tam kde svet nepozná riešenie.“

Biskup Rusnák poukázal na presvätú Bohorodičku, ktorá stála pod krížom a videla umierať, toho, ktorého nedokázali obviniť ani z jedného hriechu. „Ten, ktorý mal sedieť na tróne Dávida na večné veky, umiera ako najposlednejší z ľudí. A Mária ostáva verná pri kríži, nie preto, žeby mala teologické vzdelanie, žeby vedela so stoickým pokojom znášať utrpenie, žeby sa tešila utrpeniu, ako niektoré zvrátené filozofie alebo štýly života. Nie, Mária miluje svojho syna natoľko, že neujde ani spod kríža.

Mária zostala pri kríži, pretože nemôže odísť. V úvodzovkách nemôže. Ale nemôže, pretože je tak spojená láskou, tým putom lásky so svojím synom, že ho nie je možné ani roztrhnúť, ani prerušiť, ani ju donútiť ju odísť. Ona sa tam nešla ani dívať na jeho utrpenie, ani nejakým spôsobom vykričať svetu alebo povedať nejaké pomstychtivé slová. Mária tam zostala preto, lebo nemôže odísť od svojho syna.

Mária je verná, verná dcéra Božia, verná nevesta Ducha Svätého, verná matka svojho syna. A presne toto sa stane s nami, ak sa staneme ctiteľmi presvätej Bohorodičky. Pretože tam na kríži jej Ježiš povedal o tebe, o mne: Pozri sa na ňu! Hľa, toto je odteraz tvoja dcéra! Pozri sa naňho, toto je odteraz tvoj syn!“

V závere homílie vladyka predniesol modlitbu:
Svätá Panna Mária, Božia rodička a Ježišova matka,
Ty si zostala verná, aj keď sa Ježišovi učeníci rozutekali.
Tak, ako si uverila, keď ti anjel zvestoval, že sa staneš matkou Najvyššieho,
stále si verila, aj v hodine jeho najhlbšieho poníženia.
A tak si sa práve v hodine kríža, v tej najtemnejšej hodine sveta, stala matkou všetkých nás veriacich.
Prosíme ťa, nauč nás veriť a pomáhaj nám, aby sa naša viera zmenila na lásku, ktorá je odvážna v službe, pomáha a s druhými zdieľa utrpenie.

Liturgická slávnosť sa skončila spevom pápežskej hymny, mnoholitsviejem a myrovaním.

Prednáška

Po spoločnom obede si pútnici mali možnosť vypočuť prednášku riaditeľa Slavistického ústava Jána Stanislava Slovenskej akadémii vied a aktívneho gréckokatolíka prof. Petra Žeňucha na tému Tradícia byzantského obradu na Slovensku – kontinutia alebo import. Profesor. Žeňuch na prednáške poukázal na byzantsko-slovanskú tradíciu ako formujúcu súčasť kultúrnej a kresťanskej tradície Slovenska.

Vo svojom vystúpení zdôraznil, že kresťanstvo na Slovensku vo svojej inštitucionalizovanej podobe odvodzuje svoje pôsobenie od veľkomoravského horizontu a misijného účinkovania byzantskej misie. V závere prednášky sa venoval jednotlivým podobám kolonizácie Slovenska a účasti autochtónneho slovenského etnika na tomto doosídľovacom procese a v tomto kontexte vysvetlil aj vznik pomenovania „Rusnak“ ako identifikačného znaku príslušníka cirkvi byzantsko-slovanského obradu v západoslovanskom prostredí.

K správe bola publikovaná aj fotogaléria

-sg-

You may also like

Kontakt

Gréckokatolícky eparchiálny úrad 

@2022 – Gréckokatolícka eparchia Bratislava